تنظیم مجدد پیام‌های شیمیایی ارسال شده از سلولهای چربی به سایر نقاط بدن پس از جراحی چاقی

8 فوریه2017- تحقیقات نشان می‌دهد کاهش وزن از طریق جراحی چاقی، پیام‌های شیمیایی ارسال شده ازطرف سلولهای چربی به سایر نقاط بدن را از اول تنظیم کرده و بطور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در این افراد کاهش می‌دهد.

این تحقیق که توسط پژوهشگران نظام ملی سلامت کودکان در دانشکده ی پزشکی واشنگتن انجام گردید، به نزدیک به دو میلیارد فرد بزرگسال در سراسر جهان که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند، امیدواری داده است که با کاهش وزن خود، بسیاری از اثرات زیان‌بار حمل بیش از حد وزن را می‌توانند حتی در سطح مولکولی کاهش دهند.

در سال 2015، دکتر Freishtat دانشیار اطفال و رئیس طب اورژانس کودکان در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن و همکارانش نشان دادند که سلولهای چربی(ادیپوسیت‌ها) افراد چاق پیام‌هایی را به سایر سلولها ارسال می‌کنند که سبب وخیم‌تر شدن عملکرد متابولیکی آنها می گردد. این پیام‌ها در قالب اگزوزوم‌ها ارسال می‌شوند، اگزوزوم‌ها حباب‌هایی در ابعاد نانو هستند که محتویات درون آنها بیان پروتئین‌‌ها توسط ژنها را تنظیم می‌کند. اگزوزوم‌ها در حقیقت "توییت‌های بیولوژیکی" هستند که بعنوان سیگنالهای کوتاه برای طی مسافت‌های طولانی در سراسر بدن طراحی شده‌اند.

تحقیقات پیشین دکترFreishtat   نشان داد که پیام‌های منتقل شده توسط اگزوزوم‌های بیماران چاق چگونگی پردازش انسولین توسط بدن را تغییر می‌دهد و صحنه را برای ابتلا این افراد به دیابت نوع 2 آماده می‌کند. با این حال، به گفته‌ی دکتر Freishtat هنوز معلوم نیست که آیا پیام‌های ارسال شده توسط ادیپوسیت‌ها (اگزوزم‌ها) پس از کاهش وزن بهبود می‌یابند یا خیر.

دکتر Freishtat توضیح داد: ما می‌دانیم که داشتن بافت چربی بیش از حد برای مدت طولانی مضر است، ما می‌خواستیم بدانیم آیا این تغییرات منفی برگشت پذیر هستند، یعنی اگر فرد بتواند چربی بدن خود را کاهش دهد آیا خطر ابتلا او به بیماریها از بین می‌رود؟

جزئیات مطالعه

برای بررسی و پاسخ به این سوال، دکتر Freishtat وهمکارانش 6 فرد آمریکایی آفریقایی تبار داوطلب را برای برنامه‌ی جراحی بای پس معده آماده کردند. جراحی بای پس معده نزدیکترین راه برای از دست دادن مقادیر زیادی وزن است. سن متوسط داوطلبان 38 سال و متوسط شاخص توده‌ی بدنی آنها 51.2کیلوگرم بر مترمربع بود( BMIافراد سالم بر اساس تعریف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، بین  18.5تا kg/m2 24.9 است).

دو هفته قبل از عمل جراحی، نمونه‌های خونی از داوطلبان تهیه و آزمایشاتی برای اندازه گیری مارکرهای سلامت و محتوی اگزوزومهای این افراد انجام شد، سپس این اندازه‌گیریها یک سال پس از جراحی از داوطلبان وقتیکه بطور متوسط BMI آنها به 32.6 kg/m2کاهش یافته بود، انجام گردید.

محققان اگزوزم‌های مشتق شده از سلولهای ادیپوسیت را از نمونه‌های خونی این افراد قبل و پس از عمل استخراج و آنالیز کردند. آنها در گزارش تحقیقاتی خود که در ژانویه ی 2017 در مجله‌ی Obesity منتشر شده بود، اعلام کردند که حداقل 168 میکروRNA(مولکولهایی که مسئول ارسال پیام‌های ویژه‌ای هستند) در نمونه های خونی افراد قبل و سپس از عمل تغییر کرده است. آنالیزهای بیشتر نشان داد که بسیاری از این میکروRAN در پیام رسانی انسولین، مسیری که بدن با استفاده از آن مقدار قند خون را تنظیم می‌کند، نقش دارند. با تغییر این میکروRNA‌های خروجی، قندخون این افراد نیز بهبود یافته بود.

 دکتر Freishtat می‌گوید: پس از کاهش وزن، ادیپوسیت‌ها بطور فعال سلولهای دیگر را به حساسیت بیشتر به انسولین تشویق کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند. میزان حساسیت به انسولین و مارکرهای متابولیکی همه‌ی داوطلبان پس از جراحی بهبود یافت: غلظت اسیدهای آمینه‌ با زنجیره‌ی منشعب کم‌تر شده بود و میزان کسر گلوتامیت به گلوتامین دو برابر کمتر شده بود.

دکتر Freishtat افزود: دیابت در این داوطلبان پس از عمل جراحی چاقی، بهبود یافت. تغییراتی که ما در میکروRAN‌ها در پاسخ به عمل جراحی مشاهده کردیم با تغییرات درسلامت متابولیک آنها پس از جراحی در ارتباط بود.

 دکتر Freishtat وهمکارانش قصد دارند این پدیده‌ها را در انواع دیگری از کاهش وزنهای تدریجی‌ها و با ثبات مانند بهبود رژیم غذایی و انجام ورزش بیشتر، بررسی کنند. آنها انتظار دارند تغییرات مشابهی را در اگزوزوم‌های افرادی که وزن خود را بطرق مختلف بغیر از جراحی کاهش می دهند، مشاهده نمایند.

 او افزود: با مشخص شدن نقش اگزوزم‌ها در انتقال پیام از سلولهای چربی و پیام‌های نابجا به میکروRNA‌ها محققان در نهایت ممکن است درمان‌هایی را برای معکوس نمودن مشکلات متابولیکی در افراد دارای اضافه وزن یا  بیماران چاق قبل از کاهش وزن بیابند که منجر به بهبود سلامت آنها قبل و غالباً پس از فرآیند چالش آفرین کاهش وزن گردد، چنانچه شما بتوانید اخلال در این پیام‌رسانی مضر را  با استراتژیهای کاهش وزن همراه کنید، مطمئنا تعداد افراد چاق با بیماریهای مزمن در آینده کمتر خواهد شد.

نهایتاً او افزود: ممکن است آزمایشاتی طراحی شود که پزشکان بتوانند با استفاده از آنها، بیماران را نسبت به پیام های مضری که از سلولهای چربی آنها به سایر بخش‌های بدنشان ارسال می‌شود، حتی قبل از بروز علایم بیماری، آگاه کنند. با اطلاع رسانی بهتر به بیماران، آنها احتمالاً به توصیه‌های پزشکان و کاهش وزن خود قبل از اینکه دیر شود، توجه بیشتری خواهند کرد. اگر پزشکان بتوانند به بیماران درمورد ایجاد پلاک درعروق خونی‌شان به دلیل چربی بدنی آنها هشدار دهند و به آنها بگویند که در طی 10 تا 20 سال آینده احتمالاً با یک حمله‌ی قلبی مواجه می‌شوند، بیماران ممکن است با رژیم‌های درمانی بهتر سازگار شوند و بطور فعال برای سلامتی خود تلاش کنند.

منبع و سایت خبر:

Obesity, 2017; 25 (1): 102 DOI: 10.1002/oby.21709

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170208111604.htm